Det sies at ingen liker å bli solgt til, men alle ønsker å gjøre en god handel og kundeservice. Opplevelsen av å ha gjort et klokt valg er viktig i salg. Den gode salgssamtalen handler derfor om tillit og nytte.
En vellykket samtale krever at selgerne mestrer å stille gode spørsmål og samtidig være en aktiv lytter. Essensielt å følge opp svarene til kunden med gode oppfølgingsspørsmål for å synliggjøre behovet både for selger og kunde.
"De som liker deg, lytter til deg. De som stoler på deg, kjøper av deg."
Zig Ziglar
Hyggelig og tydelig presentasjon Innlysende – selvsagt skal man presentere seg på en hyggelig måte! – men faktum er at salg på telefonen krever tempo og fokus. Å samtidig være rolig, hyggelig og aktivt lytte er derfor ikke alltid like lett. Skal man skape tillit og gi god kundeservice er det også helt avgjørende å være krystallklar på hvor man ringer fra og hva samtalen gjelder. Dette er spesielt viktig når man ringer fra et callsenter.
Behov Med gode, åpne og relevante spørsmål vil man kartlegge kundens behov og derfor sørge for at man legger frem riktig produkt. Dette samtidig som man får anledning til å vise interesse og forståelse, noe som bygger tillit. Det å bli for ivrig og ikke lytte nok er en vanlig felle. Hold deg for munnen og lytt når svarene kommer, disse svarene er særdeles viktige for senere argumentasjon. Les mer om spørsmålsteknikk her!
Hva er et godt argument? Når kunden har fortalt deg om sin situasjon ved å svare på spørsmålene dine, er oppgaven nå å formidle de gode salgsargumentene. HUSK! Et salgsargument kan defineres som de argumentene kunden selv finner nytteverdi i. TIPS! Har kunden svart at tidsbruk er viktig, og du har et produkt eller en tjeneste som faktisk er tidsbesparende? Ja, da er tid et salgsargument. Er ditt produkt noe som gjør at kunden føler seg trygg? Da spiller du på den gode trygge følelsen det gir å bruke ditt produkt eller tjeneste.
Avslutningsfasen / closing Husker du at ingen ønsker å bli solgt til, men at vi som regel alltid er glade for å gjøre en god handel og kundeservice. For å lykkes med det skal du ha bygd såpass mye tillit og nytte at kunden ser det som en selvfølge og takke ja. Derfor kan selger også trygt ta salget som en selvfølge. I denne fasen handler det om å sortere og oppsummere det som gir kunden din nytteverdi slik at samtalen ender med et salg. TIPS! Taushet er magisk. Når du har foreslått en variant av dine tjenester/produkter, vær taus og tør å vente på et svar!
Oppfølging Vær tydelig på hva kunden skal gjøre og hva hun eller han kan forvente – det er viktig kundeservice. Skal kunden signere og returnere en bekreftelse er det viktig å gi en tydelig frist eller forventning til hva som skal returneres og når. Det er også viktig at du og er tydelig på hva og når kunden kan forvente å motta tjenesten eler produktet ditt. Det skaper tillit.
Det sies at ingen liker å bli solgt til, men alle ønsker å gjøre en god handel. Her er vår salgssamtale.
Knut Nystedt
Det sies at ingen liker å bli solgt til, men alle ønsker å gjøre en god handel og kundeservice. Opplevelsen av å ha gjort et klokt valg er viktig i salg. Den gode salgssamtalen handler derfor om tillit og nytte.
En vellykket samtale krever at selgerne mestrer å stille gode spørsmål og samtidig være en aktiv lytter. Essensielt å følge opp svarene til kunden med gode oppfølgingsspørsmål for å synliggjøre behovet både for selger og kunde.
"De som liker deg, lytter til deg. De som stoler på deg, kjøper av deg."
Zig Ziglar
Hyggelig og tydelig presentasjon Innlysende – selvsagt skal man presentere seg på en hyggelig måte! – men faktum er at salg på telefonen krever tempo og fokus. Å samtidig være rolig, hyggelig og aktivt lytte er derfor ikke alltid like lett. Skal man skape tillit og gi god kundeservice er det også helt avgjørende å være krystallklar på hvor man ringer fra og hva samtalen gjelder. Dette er spesielt viktig når man ringer fra et callsenter.
Behov Med gode, åpne og relevante spørsmål vil man kartlegge kundens behov og derfor sørge for at man legger frem riktig produkt. Dette samtidig som man får anledning til å vise interesse og forståelse, noe som bygger tillit. Det å bli for ivrig og ikke lytte nok er en vanlig felle. Hold deg for munnen og lytt når svarene kommer, disse svarene er særdeles viktige for senere argumentasjon. Les mer om spørsmålsteknikk her!
Hva er et godt argument? Når kunden har fortalt deg om sin situasjon ved å svare på spørsmålene dine, er oppgaven nå å formidle de gode salgsargumentene. HUSK! Et salgsargument kan defineres som de argumentene kunden selv finner nytteverdi i. TIPS! Har kunden svart at tidsbruk er viktig, og du har et produkt eller en tjeneste som faktisk er tidsbesparende? Ja, da er tid et salgsargument. Er ditt produkt noe som gjør at kunden føler seg trygg? Da spiller du på den gode trygge følelsen det gir å bruke ditt produkt eller tjeneste.
Avslutningsfasen / closing Husker du at ingen ønsker å bli solgt til, men at vi som regel alltid er glade for å gjøre en god handel og kundeservice. For å lykkes med det skal du ha bygd såpass mye tillit og nytte at kunden ser det som en selvfølge og takke ja. Derfor kan selger også trygt ta salget som en selvfølge. I denne fasen handler det om å sortere og oppsummere det som gir kunden din nytteverdi slik at samtalen ender med et salg. TIPS! Taushet er magisk. Når du har foreslått en variant av dine tjenester/produkter, vær taus og tør å vente på et svar!
Oppfølging Vær tydelig på hva kunden skal gjøre og hva hun eller han kan forvente – det er viktig kundeservice. Skal kunden signere og returnere en bekreftelse er det viktig å gi en tydelig frist eller forventning til hva som skal returneres og når. Det er også viktig at du og er tydelig på hva og når kunden kan forvente å motta tjenesten eler produktet ditt. Det skaper tillit.