Her er tipsene som vil gjøre deg bedre på møtebooking og øke salget ditt.
1. Bruk tid på prospektering
Du får aldri bedre resultater enn ringegrunnlaget ditt så bruk god tid på prospektering. Eller enda bedre, få en profesjonell aktør til å hjelpe deg. Datafactory er en av flere aktører som kan hjelpe deg med dette.
2. Sett av fast tid til møtebooking
Møtebooking er ikke alltid lystbetont, men setter du av faste tider i kalenderen er det lettere å prioritere dette. Du trenger ikke å sette av en hele dag til møtebooking, men del gjerne opp i halve dager hvis det hjelper deg med å opprettholde motivasjonen.
3. Åpne samtalen med autoritet
Ha autoritet i stemmen din når du introduserer deg. Stemmeleie ditt skal vekke tillit og troverdighet. Legg gjerne toneleie et hakk ned når du åpner samtalen og glem ikke holdningen din. Den «høres» gjennom telefonen. Frem med brystkassa og opp med haka!
4. Bruk sterke ord i samtalen
Svake ord som «håper» og «tror» må byttes ut med ord som «vet» og «mener» når du beskriver produktet og firmaet. Dette underbygger din autoritet og er med på å bygge tillit til deg.
5. Hold samtalen kort
Du er en møteselger så det er ikke noe grunn til å gå i dybden på produktspesifikasjoner, priser, eller andre detaljer. Men samtalen skal ikke være så kort at kunden ikke vet hva de svarer ja til. Det er viktig å finne en balansegang her så ikke effektiviteten går ut over kvaliteten. Som tommelfingerregel bør du ha 3 til 5 enkle og gode grunner til de skal sette av tid til møte og dette bør ikke ta mer enn et par minutter.
6. Be om ordren
Spør «NÅR» det passer med et møte ikke «OM» det passer. Gi gjerne kunden to alternativer å velge imellom. Møter er ferskvare så book møtene inneværende eller neste uke.
7. Bekreft møte flere ganger
Send møtebekreftelse etter at du har booket møte og be selgeren ringe rett i forkant av møte. Da slipper selgeren en bomtur.
Lykke til!